søndag 9. mai 2021

Førstehjelp for ekteskapet

Førstehjelpskoffert for ekteskapet! 


Ja, du leste riktig, man kan trenge førstehjelp til så mangt. Også i ekteskapet, du vil lenger ned i innlegget se på hvilke måter. 😄

Høsten 2020 var jeg og samboeren så heldige å få være en del av en helt fantastisk dag! ❤ Gode venner giftet seg, og samboeren var også forlover til brudgommen. 

Fra jeg fikk vite de skulle gifte seg, så visste jeg att denne kofferten skulle bli en del av deres gave fra meg/oss. Og gurimalla så gøy det er å lage en så personlig gave!
 Jeg digger det!😁

Jeg har tidligere lagt ut innlegg av en lignende koffert. Men her kommer altså bryllups versjonen. Inspirasjon er hentet fra diverse Google søk, men til slutt blir det min egen utformelse og ide som kommer til liv!


Koffertene jeg bruker til slike prosjekter er kjøpt på søstrene grene. Du kan bruke de som de er, men jeg liker å sette eget preg, og lakke de etter anledningen. Sprayen jeg har brukt her er kjøpt på panduro,og heter No limit permanent spray paint. Fargen er crème. Masker med teip på låser og steder som ikke skal lakker. For å unngå att sprayen renner/siger spray i lette og jevne drag. Og lakker heller flere lag, og la det tørke mellom hvert lag. 


Også på denne kofferten har jeg lakket kun innsiden og i midten utenpå, og foliert topp bakside og bunn.


Første jeg startet med var dekorering av lokket på kofferten. Det går rimelig mye tid på å lage en slik koffert, ihvertfall bruker jeg tid. Men det er jo for å få et produkt jeg blir fornøyd med og kan glede meg til å gi bort. Bare å velge skrift type på tagsene jeg lager underveis kan ta tid. Som regel lager jeg tre forskjellige eksempler på pc'n før jeg velger den som blir brukt.  Ja, for alle tags jeg lager, lager jeg på pc. All tekst skrives på word, skrives ut på A4 ark, skjærer så til kartong som teipes lett til arket før jeg kjører arket gjennom skriveren på nytt for å få teksten på kartongen 😅


Liker ofte å bruke bilder som personene som skal få gaven selv liker. Så ofte "låner" jeg bilder fra profil bilder på Facebook og lignende, for ... hehe, de bildene er jo tross alt valgt som profilbilder, så disse bildene regner jeg med er godkjent å bruke i slike tilfeller som dette. Men i dette tilfellet så sendte jeg melding til bruden og lurte på om hun kunne sende meg et knippe bilder av henne og brudgommen som de likte godt, med oppgitt årsak; prosjekt til bryllupsgave. Mer fikk de ikke vite. Bildet jeg valgte å bruke på lokket ser dere jo, men det som var litt gøy var att jeg også fremkalte de andre bildene. Disse ble stående inntil veggen på arbeidsbenken min (ser det såvidt på bildet over) som inspirasjon mens jeg holdt på med kofferten 🥰😄


Dekorerte enkelt, men likevel veldig fint. Bruker i kantene på kartongen distress ink for å få denne brent look/gammel look effekten. Pyntet med perler rundt bildet. Det meste jeg pynter med er kjøpt på lokal hobbybutikk. Hjerteformet blondeserviett fylte jeg med blomster i hvitt og rødt. Samme farger som jeg brukte på bryllupskake kortet de også fikk, som dere kan se eget innlegg om her


Tagsene her er stempler fra Kort og godt. 

"Lykken er å være to"
"Det er kjærlighet i luften"


Rundt kantene i midten har jeg med tosidig teip festet en blondekant. 


Dette er veldig dekorativt og gjør liksom bryllupseffekten enda mer 🥰


Så til innholdet av kofferten! 
Her har jeg samlet innholdet før det ble lagt i kofferten... og hehe, det ble akkuratt plass til alt sammen! Googlet litt for å finne inspirasjon til innholdet, for finnes noen andre slike kofferter der ute på det store internettet. Men faktisk ikke så mange heller. 


En slik type koffert er jo mye for morroskyld, og innholdet behøver ikke nødvendigvis å koste så mye. Det er opp til deg. Men, akkuratt en slik bryllups koffert som jeg har laget her ble overraskende høy på verdi til slutt 😇😜 men absolutt verdt det!

Velger å gi dere nærbilder av alle tingene i kofferten og hvilke tekster som er på hver ting, så gjør deg klar for nytt bilderas!


Sokker;
"Så ingen får kalde føtter"

Såpebobler;
"Brukes når forholdet når nye høyder". 

Graviditetstest;
"Brukes ved overdose av romantikkens og kinkypiller". 

Kortstokk;
"I kjedelige stunder er det alltid koselig å gjøre noe sammen. Hiv innpå noen kinkypiller og ta noen runder klespoker". 

Plaster;
"For skrubbsår og sårede følelser"


Romantikkpiller;
"Når hverdagen trenger litt ekstra omsorg og kos. Anbefaler hyppig bruk."

Smil;
"Når dere trenger en oppmuntring. Legger grunnlaget for gode dager."

Trøsteplate/Johooo plate;
"Når ektefellen trenger en liten oppmuntring. Ved tvil om lavt blodsukker, ikke nøl med rask bruk!".

Paracet;
"Brukes ved behov når (etter kampens hete) trykket blir fort stort. (Hurtigvirkende piller)

Hører ikke propper; 
"Når man trenger litt pause og fred og ro".

Romantikklys;
"Brukes for ekstra romantikk i hverdagen. Kan kombineres med kinkypiller".

Kjærlighet på pinne;
"Brukes når forholdet trenger litt ekstra kjærlighet". 

Rivjern;
"Når en føler for å rive av seg velfortjent kjeft eller saftige gloser".

Forskjellige små pillebokser med navn;
Enighet, Lykke, Tro, Håp, Godhet, Forståelse.

Gavekort;
"Brukes gjerne et av disse gavekortene når den ene ektefellen trenger det lille ekstra, gled hverandre og ta vare på hverandre." 

Disse gavekortene tror jeg jammen jeg har glemt å ta bilder av, men dette var helt enkle gavekort med tekster som; gavekort på middag, gavekort på piknik, gavekort på massasje osv. Kostnaden gavekortene evnt ga måtte de stå for selv, men poenget var å gi hverandre en pause i hverdagslivet med gavekort 🥰❤


Så hadde jeg litt forskjellige piller. Glassene er kjøpt på søstrene grene. 


Allergipiller mot hybelkaniner og store klesvasker;
"Motvirker allergisjokk ved overpopulasjon av disse dyrene og store klesvasken. Brukes de dagene man trenger overse dette".

Kinky piller;
"Piller som piffer opp et kjedelig sexliv. Brukes når romantikklyset er brent ned". 


Vitaminpiller til storrengjøring;
" For å gi en kickstart på husarbeidet. Brukes når allergipillene er brukt opp".

Tålmodighetspiller;
"Når humøret strekkes litt for langt".


Superpiller;
"Brukes for anledninger som ikke er dekket av de andre pillene. Kan også brukes om det er tomt for de pillene du skulle hatt der og da". 

Anti kaklepiller;
"Til mannen når fruen har litt for mye på hjertet". 

Anti masete piller;
"Hurtigvirkende piller mot masete mann".


Tåretørk;
"For å tørke tårer. Både glede og sorg". 

En stram en;
"Når dere trengs å strammes litt opp". 

Krydderglass;
"For krydder i tilværelsen". 


Så lagde jeg lilla kort, rødt kort, blått kort og gult kort som var gjenbrukbare. 

Lilla kort;
Bli venner igjen kort.
"Brukes etter større krangler og diskusjoner, når den ene ektefellen synes det er på tide og bli venner igjen. 
Obs! Eller man kan velge å snakke sammen, i stedet for å bruke dette kortet. 

Rødt kort;
Utvisningskort. 
"Brukes ved behov dersom ektefelle utviser grov uakseptabel atferd. Fører til bortvisning fra området i ett minutt per år i alder."

Blått kort;
Time out kort.
"For å ta en pause for å klarne hodet. Anbefalt brukt lenge før utvisningskortet vurderes. Varer så lenge behovet tilsier". 

Gult kort,
Advarselkort. 
"Brukes ved behov dersom ektefellen utviser uakseptabel atferd. To gule kort gir ett rødt. 


Her er alt plassert i kofferten. 


I lokket på kofferten lagde jeg lommer som kortene fikk plass. Samt en "greit å vite om innholdet i boksen" liste. 


Innholdet i boksen liste 😄


Kortene plassert i lommer. Lagd med kartong og pyntet med blonder. Endte opp med å feste lommene med lynlim da tosidig teip ikke holdt. 


Til slutt en liten filmsnutt med boksen. Sangen i bakgrunnen er sangen brudeparet gikk ut av kirken med 🥰

Jeg ønsket å overrekke kofferten under middagen, og formet/skrev derfor en liten tale på rim som jeg leste opp før kofferten ble overakt til brudeparet. 

Her er denne talen; 

Kjære brudepar. 

Til dere jeg en koffert har laget,

den er av det perfekte slaget.


I ekteskapet dere kanskje førstehjelp vil kunne trenge,

og jeg håper denne gaven dere vil fenge.

 

I kofferten dere kanskje vil finne,

noe for både mann og kvinne.


For Marte jeg først vil jeg trekke fram,

piller for masete mann.

Disse skal hurtigvirkende være,

du får prøve deg frem og lære.

 

Fortvil ikke Thomas, det er også noe til deg.

for kaklete kvinnfolk, det kan man bli lei.

At fruen har for mye på hjertet, du kan ha erfart

det finnes også piller mot dette, såklart.

 

I dag dere på kjærligehten svever,

og ingen av dere kalde føtter opplever.

Men om dere på føttene blir kalde, så ligger de klare,

sokkene, er  av helt ekte europris vare.

 

Om dere romantikklyset og kinkypiller skulle kombinere,

så kan det hende dere ved overdose av disse fort blir flere.

Om dere skulle være i tvil som kan skje de fleste,

er det noe kofferten dere tidlig kan bruke for å teste.

 

Når forholdet nye høyder når,

dere kan bruke den neste tingen dere får.

Såpebobler er noe som kan brukes i festlige lag,

Ja, kanskje dere vil teste de allerede i dag.

 

En ting jeg har erfart når blodsukkeret er lavt,

er at å gi motparten sjokolade er smart.

Det er to typer av dette,

velg med omhu den rette.

 

Masse andre ting dere i kofferten vil finne,

ja, alt fra kortstokk, paracet, rivjern og kjærlighet på pinne.’

Jeg vil anbefale dere og bruke tingene i rette stunder,

og fordele det jevnt over året i flere runder.

 

Jeg hater å holde taler, og du kan trygt si arket med talen blafret i henda mine, så måtte legge det på bordet😂 

Men både koffert og tale ble veldig godt mottatt, og tror faktisk også en del av tingene er blitt flittig brukt 😄😂 

Kanskje ble du inspirert til å lage en slik koffert til neste bryllup du skal i? Nå har du ihvertfall oppskriften, og "lån" gjerne tekster og tale som mal 😊

Til slutt vil jeg nok en gang takke brudeparet for att vi fikk være en del av dagen deres 🥰 Vi er så glade for å ha dere som venner og gleder oss til masse mer sprell i årene som kommer😊❤ 

Ha en fin søndag!!

 

 

 








Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig om du vil legge igjen noen ord :)