søndag 15. mai 2011

Tutorial fyrstikk eske kort!

Min andre tutorial, denne gangen på fyrstikkeske kort som jeg har lagt ut tidligere i bloggen min:



Dette innlegget blir derfor bare en forkortet del av det tdiligere innlegget. Jeg har her kun med hvordan man lager selve fyrstikkeske kortet. Vil du se det hele og fulle ferdige kortet trykk her

 Idèen til dette kortet fikk jeg fra Bikuben på strømmen. Da jeg var på butikken der på shopping hadde de noe alà dette på disken, så da måtte det jo prøves ut! Dette er noe jeg vil kalle et såkalt fyrstikkeskekort, og sånn lager du det:

Jeg har brukt:
4 stk fyrstikkesker
2 stk papp à 13,5 x 13,5 cm
4 stk hvit kartong à 14 x 14 cm
2 stk rød kartong 12,7 x 12,7 cm
2 stk mønsterark à 7 x 2,3 cm
4 stk mønsterark à 4,8 x 2,3 cm
Aller først samlet jeg 4 stk fyrstikkesker sånn:


Så limte jeg på mønsterark på sidene av fyrstikkeskene med dobbeltsidig teip:
2 stk mønsterark à 7 x 2,3 cm
4 stk mønsterark à 4,8 x 2,3 cm


Fester også en sølvbrads på enden, som et håndtak for å få ut "skuffen".

Det blir da til slutt sånn:



Beholdt to av sidene på fyrstikkeskene uten mønsterark, sånn at man kan få tent fyrstikkene.

Så skjærte jeg ut 2 stk pappbiter på 13,5 x 13,5 cm:


På disse pappbitene har man på tosidig teip på begge sider i ytterkant. Skjær til 4 stk hvit kartong på 14 x 14 cm, disse festes utenpå begge pappbitene.


I forkant svertet jeg kantene på den hvite kartongen med Distress Ink. Jeg har også brukt Trumpet Flower hjørnepunch i hjørnene på den hvite kartongen, men dette ser du bedre i innlegget hvor jeg har med mer om pyntingen av kortet. På kanten av pappbitene/mellom de hvite kartong bitene har jeg limt på hvit papirhyssing.

Så limer jeg fast fyrstikkeskene på den ene ferdige platen sånn:


Deretter limer jeg den andre ferdige platen på toppen av fyrstikkeskene:


Det enkleste er oftest det beste!

Og dette er enkelt. Alle husker på barneskolen når man pyntet en enslig fyrstikkeske og tok den stolt med hjem til mamma og pappa. Dette er bare å bygge på den lille ideèn fra barneskolen!

Fyrstikkeskekort kan lages i flere varianter, med både større og mindre fyrstikkesker. Og fyrstikkeskene behøver ikke nødvendigvis inneholde fyrstikker. Du kan tømme esken og bruke den som en vanlig skuff.

- Marit -













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig om du vil legge igjen noen ord :)