lørdag 20. august 2011

Min egen barnevognkort turorial!

Barnevogn kort!!!

Her kommer en steg-for-steg tutorial på barnevogn kort. Dette kortet er noe jeg synes er veldig gøy og lage og har også fått en del bestillinger på slikt kort:) Ikveld skal jeg lage enda et barnevogn kort, så da passet det å blogge om det også!!

Her er alle delene du trenger:

Jeg har ingen sånn fancy sirkel cutter eller noe sånt, så her går det i passer og blyant og mønstersaks!

Du trenger følgende:

 1 sirkel i kartong med radius på 5,25 cm (dvs 10,5 cm i diameter).
1 sirkel i kartong,og 1 sirkel i mønsterark,
begge med radius på 4,8 cm (dvs 9,6 cm i diameter).
4 sirkler i kartong med radius på 2 cm (dvs 4 cm i diameter).
4 sirkler i mønsterark med radius på 1,3 cm (dvs 2,6 cm i diameter).
7 kartong remser 17 cm lange og ca. 2 cm brede.
7 mønsterark remser 17 cm lange og ca. 1 cm brede.
1 kartong på 15 x 9 cm. Preges 1 cm på hver side.
1 kartong på 10 x 9 cm og preges 1 cm på alle sider.



Så deler du de store sirklene på midten.


Og LIM sammen!!

Her ser du også det lange kartongen som skal bli selve "vogna", har som beskrevet over preget 1 cm inn på begge sider, deretter klippet opp kantene i trekanter. Er lettere å lime den på halvsirklene da!


Her ser du også "vogna" limt sammen!Ser jo nå mer ut som en båt egentlig :) "Vogna" består av den kartongen på 15 x 9 cm og de halvsirklene uten bølgekant.


Lag hull på begge sider av de lange remsene, der skal det være plass til en brads. Lag også hull på "vogna" der kalesjen skal festes. Halvsirklene festes så på "vogna" og de små sirklene limes på som hjul.


Så tar du frem kartongen på 10 x 9 cm, som du har preget 1 cm på alle sider. Denne skal danne gulvet i vogna.


Sånn!!
Her er kalesjen festet på og gulvet i vogna limt på.


Så trenger du håndtak:)
Jeg har brukt to kartongbiter og et grillspyd. Lim det på og så er barnevogna ferdig!!


Vil du se hvordan denne barnevognen ble pyntet??

Trykk på denne linken her: Barnevognkort til to jentebabyer!:)


- Marit -


11 kommentarer:

  1. Hei! Kjempeflott! Men jeg får ikke målene til å stemme. Er sirklene dine til vogna 5, 5 og 4, 8 cm? da blir jo kartongen på 15 cm altfor lang, eler?

    SvarSlett
  2. Hei!!:) Oi... hehe, her er en stooor trykkleif!Beklager:) Og takk for at du så det!Ikke sett eller tenkt over det selv;) Målene jeg har skrevet opp er jo radiusen:) Retter det opp nå straks, med både radius mål og diameter mål:)Da skal det stemme!;) Håper jeg :) Tenker ikke over det selv når jeg lager kortene, for har ferdige maler som jeg bruker, så slipper jeg å tegne opp hver gang:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hvilke dies har du brukt ?! Super fint! :)

      Slett
  3. Hei! :) Takk for det! Du vettu, jeg bruker ikke/har ikke dies :) Lagd maler i kartong som jeg bruker for hver gang jeg lager kortene:)

    SvarSlett
  4. Hei. Du har laget masse fint og jeg har fått inspirasjon til å prøve meg på ett barnevognkort. Det jeg derimot lurer på er hvor på remsene og vogna lager du hull for at kallesja skal stemme?

    SvarSlett
  5. Hei!:) Så bra at du får inspirasjon til å lage barnevognkort!:) Hm.. akkuratt hvor langt inn på remsene og inn på vogna jeg lager hull har jeg ikke mål på. Men jeg skal i løpet av helgen lage et barnevognkort selv!Så da skal jeg prøve å huske å ta mål også skrive det inn her:)

    SvarSlett
  6. Takk. Det ville være fint :)

    SvarSlett
  7. Da var nok et barnevognkort ferdig:)Når det gjelder remsene, lager jeg hull sånn ca. 1 cm inn på remsene. Når du har festet sammen vogna, og skal feste kalesjen, målte jeg ut at det må bli ca. 3 1/2 cm inn på vogna (fra venstre) en lager hull. Man må prøve og feile litt for å finne ut hva som passer best, men ca. 3-4 cm. Og da ca. 1 cm ned på kanten. Skjønte du det Anonym?:)

    SvarSlett
  8. Takker. Jeg skjønte den :)

    SvarSlett
  9. Hei. Holder akuratt på å starte min egen blogg. Og der la jeg ut bilder av en vogn som jeg har brukt din tutorial på. La også inn en link til din side.
    Fantastisk fin blogg du har. Jeg er i startfasen og tar gjerne imot tips.

    SvarSlett
  10. Min blogg er fancyscrapperier.blogspot.no

    SvarSlett

Hyggelig om du vil legge igjen noen ord :)