lørdag 9. januar 2021

Førstehjelpskoffert til damer over 70 år.

Svigermor fyller 70 år!

70 åringer har som regel det de trenger, så hva er vel mer gøyalt enn en "førstehjelps koffert" proppfull av både praktiske og morsomme ting??




Slik så kofferten ut, ferdig pyntet på lokket. Dere skal få se innholdet. Men først littegrann om hvordan kofferten og innholdet ble til. Jeg blir veldig ivrig når jeg først setter igang, så er dårlig på underveis bilder. Men tok litt bilder av prosessen av lakkering og foliering av koffert. 


Kofferten kjøpte jeg på søstrene grene, og den var i utgangspunktet rød. Maskering er pirkejobb, men tar du deg tid og er nøye, så blir lakkeringen bra! Det er lettere å få bedre resultat, synes jeg ihvertfall, når man sprayer en ensfarget koffert enn mønstrete koffert. 


Riktig teknikk er viktig når du sprayer kofferten, for å unngå at lakken renner og det blir stygt. Spray heller flere lag for å få dekt underfargen fint. Jeg endte vel på tre lag på denne kofferten, og sprayen heter No Limit, fargen creme og er kjøpt på hobby butikk. 


Så er det folieringen. Du kan lakkere hele kofferten, men jeg liker å lakkere midtpartiet og deretter foliere topp, bak og bunn. 


For å få til folieringen fint synes jeg det er godt med noen hender ekstra, for å unngå bobler o.l. Bruker en god tapetkniv for å skjære etter kantene. Folien jeg har brukt her er kjøpt og bestilt på Lindas dekor på nett. 


På kanten på lokket har jeg limt på blonder for å pynte litt. Dersom maskering ikke helt holder mål, går det fint å pensle på litt lakk etter maskering er tatt av. Det måtte jeg rundt låsen her. 

Så til innholdet i kofferten!!
Vær klar for bilderas;


Navnet på kofferten er jo førstehjelps koffert for damer over 70 år! Her også er det bare fantasien som setter begrensninger. Tenk enkelt, men med en morsom vri!


Her finnes det piller for det meste! Tålmodighetspiller, vitaminpiller for storrengjøring, evig ung piller, inkontinenspiller, piller mot grått hår, piller for kroppslig forfall, huskepiller og piller mot hetetokter. 

Alt er selvfølgelig godteri og fullt spiselig! Krukkene har jeg kjøpt på søstrene grene. 


Jeg har laget tags på alle tingene.

 Plaster; akutt lindring av sårede følelser. Kan også settes i kryss over munnen dersom du kjenner stygge ord presse seg på. Er også fint å bruke når du får sår av å tvinne tommeltotter.

Tellepinner (q tips); Når du trenger å telle til ti. 

Styrkedrikk (Baileys); Når ting føles håpløst og du trenger mer styrke i hverdagen. 

Krisekort (gavekort rema 1000); Brukes i trange tider. 
Her var gavekortet en av hovedgaven, og pålydende 500 kr. Når jeg har lagd slik koffert tidligere har jeg brukt en boks og puttet 50 kr oppi, og kalt det krisekassa. 


Vaselin; Brukes ved tørke ulike steder. Smøres i tynt lag. Gjenta ved behov. 

Smil; Når du trenger en oppmuntring. Legger grunnlaget for gode dager. 

Komplimentsrull (love hearts); for dager du trenger oppmuntrende ord. 

Paracet; Brukes ved behov når gikta inntreffer. 

Telys; Brukes for å lyse opp mørke og grå kvelder. 

Tåretørk (klenex med balsam);  for å tørke tårer. Fremkalt av sorg, glede eller forkjølelse. 


Ansiktsmaske; For avslapning, egenpleie og holde rynkene på plass. 

Strømpebukse; For å opprettholde varme og sirkulasjon. Samt at ull er bra for gikta!


Mokkabønner; Man er ikke pensjonist uten å spise mokka bønner. 

Dosett; For å holde orden på pillene. 

Kamferdrops; Fordi dette er noe alle eldre visstnok liker og bør ha. 

Klesklyper; Når rynkene faller ned og det ikke lenger hjelper med ansiktsmaske. 

Puslespillbrikke; En puslespillbrikke for å minne deg på at uten deg ville ikke ting vært komplett. 


Kryssordblad; Hjernetrim for eldre. 

Svisker; 1 sviske ved treg mage. Gjenta til resultat. 


Tena lady; Ved inkontinents. Når inkontinenspillene ikke lenger hjelper. 

Blokk og blyant; Brukes når huskepillene ikke lenger har effekt. 


Alle sakene samlet i kofferten. Det ble en smule overfylt kan du si! Men masse ting 70 åringen kan bruke, og kose seg med. 


I lokket på kofferten har jeg først en liten bursdagshilsen. 


Deretter har jeg laget en liste over innholdet i kofferten, samt skrevet hva ting faktisk er og også kan brukes til. Så det ikke er noen tvil. Hehe....


Topplokket pyntet jeg med bilde av jubilanten, litt perler og blomster. 



Til slutt skrev jeg en "tale" på rim om innholdet i kofferten. Pga tidene vi er inne i er det ikke mulig å ha noe stort lag. Men syntes likevel det var koselig å ha en "tale".  Denne gangen holdt ikke jeg talen, men jubilanten fikk den som et brev og leste det selv høyt opp. 


Kofferten ble meget godt tatt imot, med både latter og noen tårer i øyekroken. 

Ble du inspirert til å lage slik koffert til noen av dine kanskje?😊 sett igang! Det er gøy å gi bort noe selvlaget, morsomt og personlig!

Ønsker dere en fin dag!😁🙌











 


2 kommentarer:

  1. Marit, for en hyggelig, omtenksom og kreativ gave. Kan tenke meg bursdagsbarnet ble både glad og rørt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er gøy å lage noe personlig som kanskje ingen andre har lagd. Svigermor både lo og ble rørt!🥰

      Slett

Hyggelig om du vil legge igjen noen ord :)