søndag 10. januar 2021

Hjemmelaget julekalender!

Damer på 91 år fortjener også en julekalender!

I fjor fikk en pasient på sykehjemmet jeg jobber en julekalender med fine ord for hver dag fra familien. Dette syntes jeg var så fint,  og ble inspirert til å lage en julekalender til bestemor!😁

Jeg har siden jeg startet med scrapping lagd hjemmelagde julekort til jul til venner og familie. Som scrapping entusiast klarer jeg bare ikke skrive på vanlige julekort og sende det. I år var julekortet en 200 g melkesjokolade "innpakket" i kartong og ark. Men siden bestemor har diabetes, måtte hun få noe annet. Og med inspirasjon fra i fjor, og min scrapping vri ble denne julekalenderen til 😊


Som tidligere sagt er jeg dårlig på å ta bilder underveis! Så der har jeg forbedringspotensial. Men julekalenderen er laget av en papp plate med kartong på begge sider. For å skjule kartongen har jeg i sprekken limt på hyssing som pynt. 


Jeg drev en stund før jeg fikk til en noenlunde bra patent på hvordan å lage lukene. Enkle måten å forklare det på er att jeg måtte tegne opp lukene på baksiden av mønsterarket,  deretter skjære de ut. Så før mønsterarket festes på kalenderen måtte jeg lime/teipe på de hyggelige ordene bak hver luke. 


Til høyre for hver luke skjærte jeg ut et lite hull, hvor festeanordningen til luka smettes inn i. Tallene jeg har utenpå hver luke er ferdigkjøpt på hobby butikk. 


De meste av ordene er selvkomponert, noen hentet fra Google. Igjen, tenk enkelt! Er ikke så mye som skal til for å glede en bestemor. 


Luke 24 var selvfølgelig større enn de andre. Og med en EKSTRA hyggelig melding. 


Gjennom hele desember ringte jeg bestemor for å høre om hun hadde fått åpnet julekalenderen sin. Og hver gang jeg ringte fikk hun nesten ikke sagt med ord hvor takknemlig og glad hun var for ordene hun fikk. Gledet seg til å åpne kalenderen hver dag 🥰


Jeg besøkte henne i julen, og nesten gråtkvalt fortalte hun om de fine ordene på julekalenderen. Men hun visste ikke helt om alle ordene var sanne da. Men det forsikret vi henne om at hvert eneste ord var til henne personlig, og att vi mente alt. 😊❤

Tenk att så lite som noen små fine ord hver dag, kan gjøre en forskjell på den dagen for de som får ordene. Samtidig oppdaget jeg at bestemor nok ikke har skjønt hvor mye hun har betydd og fremdeles betyr for oss, hvor mye fint hun har gjort før oss gjennom årene. Og en julekalender var en fin måte å få frem dette på!🥰 

Snart kommer et eget innlegg med de andre julekortene jeg lagde med sjokolade inni. 

Følg med!😊 

Ha en fin søndag!






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig om du vil legge igjen noen ord :)