tirsdag 7. februar 2012

Tørkede traktkantareller med en touch av scrapping!:)

Sopp er godt, men selvplukket og tørket sopp er enda bedre!!:)

I høst var jeg med min søster på sopp tur!Lærte meg fort å kjenne igjen traktkantarellen som var målet. Gul, hul stilk som en trakt derav navnet Traktkantarell. Når du først ser traktkantarellen er det såååå gøy å plukke, for den er plutselig over alt. Og det blir nesten som i godisbutikken. Du har mest lyst til å plukke til det er tomt:)

Min søster ga meg også idèen:
Tørkede traktkantareller er en perfekt julegave!!


Aller først tar jeg med et lite bilde fra soppturen:)


I løpet av to soppturer plukket jeg denne kurven full begge gangene, som resulterte i det du ser på bildene under!:) Tilsammen ble det 2 store og 6 små glass med sopp!

Og hva er vel en krukke med tørket sopp uten en liten touch av mine scrapping ferdigheter!?:)


Krukkene har jeg kjøpt på Ikea og Åhlens:)


Enkelt så pynter jeg med et fint bånd rundt krukkene, kjøpt på Panduro!

På toppen av krukkene som du ser på bildet over så har jeg pyntet med diverse kartong. Aller først i bunn en rød kartong tilpasset størrelsen til krukkens lokk. Kanten er klippet med mønstersaks. Deretter en hjertekartong, og så hvit kartong med teksten: Håndplukkede traktkantareller fra Skarns-land:) I kantene på de to siste brukt en hjørnepuncher.


Rundt krukkene også laget en tag, der det står: Tørkede traktkantareller er perfekt å knuse i sauser og gryter. En søt liten rød hjerte eyelets i hjørnet.


En liten krukke og en stor krukke med sopp!


Her ser du fint båndet jeg har rundt krukkene.


Masse deilig tørket sopp!


På tagsene festet jeg også søte gull bjeller:)

Fikk du lyst til å plukke traktkantareller og gi bort?:)

Soppen tørket jeg i komfyren. Legg et godt lag med sopp i langpannen, gjerne med tørkepapir under for å ta imot væske. Sett ovnen på varmluft, skal nesten ikke være varme, bare såvidt at graderbryteren reagerer. Dvs ca. 50 grader. la døren på ovnen så såvidt oppe. Tørketiden avhenger av hvor mye vann det er i soppen. Jeg brukte flere døgn på å tørke all min sopp:) Soppen er ferdig tørket når du kan knuse den med hendene.

Lykke til!

-Marit-


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig om du vil legge igjen noen ord :)