torsdag 23. februar 2012

Julekortproduksjon 2011, del 1. Tutorial brettekort.


Julekort produksjon 2011!!!

Da er det tid for å legge ut litt bilder fra julekortproduksjonen min for 2011. Dette innlegget blir også en liten tutorial på hvordan jeg lagde julekortene mine for julen 2011. Kortet jeg valgte å lage som julekort i år ble et slags brettekort. Veldig enkelt å lage, samt bruker ikke all verden med kartong på det.
Aller først et bilde av mine tre første julekort:



Alle julekortene jeg lagde ble lagd med samme bretteteknikk, men ble forskjellige varianter. Det ser du i innlegg som kommer etterhvert. Her kommer en mal som jeg har tegnet i paint, håper den er forståelig!Skal prøve å forklare litt også:
1: Du starter med en kartong som er 15 x 30 cm.
2: Kutt 2 x 15 cm slisser, 3 cm inn på arket fra hver side, start 2,5 cm fra nederste kant.
3: Preg langs alle de stiplede linjene.
4: Brett kortet, og du er ferdig!
5: Pynt med paneler/mønsterark:

1. 1 stk mønsterark på 12 x 8,5 cm.
2. 2 stk mønsterark på 12 x 2,5 cm.
3. 1 stk mønsterark på 14,5 x 2 cm.
4. (Bak på kortet når det er brettet) 1 stk mønsterark på 14,5 x 12 cm
5. (Bak på kortet når det er brettet)1 stk mønsterark på 8,5 x 2 cm.


På bildet over ser du fremst grunnkortet når det er ferdig skjært og preget.



Kortet når det er brettet!Da er det bare å pynte med mønsterark etter eget ønske. Jeg har på disse kortene jeg har bilde av her brukt en typisk julekartong.



En liten forklaring på en morsom effekt! Før jul gikk jeg til innkjøp av en såkalt snøpenn. Tenkte å prøve denne på julekortene, da på områder som var hvite fra før.

Områdene jeg brukte den på her var under nissen, snømannen og på mønsterarket som er nederst på kortet.

Man har på av snøpennen på området, akkuratt som en tusj eller korrekturlakk omtrent. Deretter bruker man varmepistol på samme området til du ser snøen begynner å boble seg!Pass på å ikke varme for lenge, da vil snøen bli svidd;)


Sånn blir da resultatet som på bildet over!!:) Fasinerende for en scrapper.. hehe:)



Så til mer bilder av de ferdige kortene!



Koselig kartong med nisse og snømann!



Kortene sett ovenfra.



Kortene fra alle kanter!;)





Kortet på baksiden med håndlaget av stempelet.





Kortet forfra. Har pyntet med snøstjerner som er stanset ut av glitterkartong. Har ingen snøstjerne utstanser, så fikk hjelp av søstern igjen:) Stanset ut oppunder hundre stjerner til meg og sendte i posten!!



God jul og godt nyttår!!:)



Syntes denne nissen på kartongen var såååå søt!!Gått seg bort i snøen stakkar:)



Brukt God Jul og godt nyttår stempel, samt et eget Juleklemmer stempel. Embosset stemplene for å få en glinsende effekt!



Juleklemmer fra meg og Thomas:)

Del to av julekortproduksjonen kommer snaaaart.

Håper du fikk lyst til å lage julekort til neste jul!!:)

-Marit-

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig om du vil legge igjen noen ord :)