fredag 18. mars 2011

Tutorial "Brettekort" .

Helt siden jeg startet bloggen var jo planen at jeg også skulle legge ut tutorials på kortene mine, men jeg har vært litt treg. Men mange av innleggene mine er jo skrevet nesten som tutorials, sånn at man lett kan lage et maken. Min første tutorial blir på et slags brettekort jeg har laget i det siste. Jeg har laget både Velkommen til verden kort, og to bursdagskort med denne typen kort. Her ser du et bilde av et ferdig kort, nemlig "Velkommen til verden" kort til den nydelige jenta jeg er så heldig å ha blitt tante til! :




Her finner du oppskrift for å få til selve malen til denne typen brettekort. Farger på kartong og mønsterark er jo noe du bestemmer selv, og det er bare å pynte kortet etter fantasien!
Du trenger:


1 stk hvit kartong 30,5 x 30,5 cm:


Bilde 1.0


Preg kartongen ved 7,6 cm fra hver side som vist på bilde 1.1 og brett inn kantene:


Bilde 1.1


Når du bretter inn kantene skal det se slik ut:


Bilde 1.2

Preg kartongen så ved 15,2 cm og brett ned, se bilde 1.1.

Nå skjærer du vekk venstre og høyre hjørne som vist på bilde 1.3 ( merket med rød X):


Bilde 1.3

Videre skjærer du vekk halve "døren", altså ved ca. 7,6 cm, (merket med rød X nederst på bilde 1.4):

Bilde 1.4
Kortet ditt skal nå se slik ut:
1.5

Så enkelt er grunnkortet/malen til dette brettekortet. Nå er det bare å pynte kortet etter fantasien!!!

Dersom du vil se mer av det ferdige "Velkommen til verden kortet" og se forslag til mønsterark og pynt, så trykk her



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig om du vil legge igjen noen ord :)